Welkom op de Groentenhof

De Groentenhof is nu zeventien seizoenen onderweg, sinds mei 2007. De blog vertelt over het reilen en zeilen, wel en wee. Er komen onderwerpen aan de orde die van belang zijn voor de biologische teelt.

zaterdag 31 maart 2012

voortgang week 13 (2012)

Daar komen ze dan: doperwten en capucijners voor het seizoen 2012.

Eerste Vroege Mei, gelegd op zaterdag 10 maart (bednr B11).

Het leven lijkt soms een droom, een zonnige droom. Voorjaar. En dan wanneer ik de schuur binnnnega, breekt er paniek uit. Roodborst weet even niet hoe te ontsnappen. De schuur is te klein. Ik maak me uit de voeten. Het zal wennen. Zo gaan de dingen meestal. Dat het went.

Een foto kun je niet van ze maken. Harde werkers staan meestal nooit op foto's. Het gaat over de mol. Ja, op de Groentenhof leven ook mollen. In een zaaibed heb ik ze liever niet. Maar ja.

Naar verhouding moeten ze heel sterk zijn. Ik zag de grond bewegen. Er werd een rit gegraven. Een mol doet in grondverzet. 

Mollen eten graag regenwormen. Dat heb ik ook liever niet. Anderzijds eten ze ook allerlei schadelijk gespuis en ze beluchten de grond. Bovendien is het een teken dat de grond leeft !
Samengevat: laat mollen hun gang maar graven.

De meidoornhaag kiest het voorjaar: bladeren en bloemknoppen.
Hoe wonderschoon !?

1 opmerking:

Anoniem zei

Dag hans,

Wat heerlijk om de groentenhof weer te kunnen volgen en de planten te zien groeien. Dan krijg je zin in een nieuw groentejaar. Je hebt ons zelfs aangestoken met het moestuinieren. We zijn druk bezig de tuin meer voorzienend te maken om komend seizoen ook wat eigen groenten te kunnen oogsten...Ben benieuwd of het werkt! We zullen ook nog steeds jouw groenten komen kopen hoor...haha zo veel groenten passen er niet in mijn tuin.

gr. Linda