Welkom op de Groentenhof

De Groentenhof is nu zeventien seizoenen onderweg, sinds mei 2007. De blog vertelt over het reilen en zeilen, wel en wee. Er komen onderwerpen aan de orde die van belang zijn voor de biologische teelt.

zondag 15 juli 2012

voortgang week 28 (2012)

Poëtische bui is inmiddels overgewaaid. Nu de echte buien nog. Vreselijk, wat een zomer.
Het zal je maar gezegd worden: "omdat het vaak sprankelend was door je poëtische invallen". Let u vooral op het woordje 'was'. Toegegeven, de poëzie handelde niet over groenten telen.
Tja, buien komen en gaan. Meestal is het droog, behalve dit jaar.

Terug naar de Groentenhof, daar worden groenten geteeld. De komende weken wil ik meer berichten over groententelen schrijven.

Tuinbonen - de eerste pluk is al langs geweest - 
een mond vol en ze hebben smaak; en die geur . . . 
alle groenten hebben een karakteristieke geur . . . die bedwelmt . . . 

En dan word je af en toe ook even op je vingers getikt: "Aan dat oer-Hollandse geklaag over het weer doe ik niet mee!". Een klant aan het woord. Ja, dan sta ik toch even met m'n mond vol tanden. Want ik doe niet anders meer, dan klagen over het weer. Dat weet u inmiddels ook wel. Maar wat kan ik daar aan doen? Ja, mijn mond houden.

De Groentenhof-toko;
hier worden biologische, zelfgeteelde groenten aangeboden.


Dit is voor mij lol: kringloop; planten, dieren, gewassen; groeien en bloeien, volgen hun cyclus, gewassen nemen hun tijd.  

Klanten bieden tegenwoordig de Groentenhof-schillen weer aan voor de composthoop. Een paar maanden geleden heb ik een composteervat gekregen. Vooral als het vat goed gevuld is, gaat het snel. Binnen drie maanden kun je de eerste compost uit scheppen. Ja, dat is snel; ik noem het ding dan ook de frituurpan. Onkruid? Hup, in de frituurpan er mee. Zo klaar.
Ook over het composteervat zal ik berichten. Zelf compost maken loont (hobbytuinder zijnde)! 

Geen opmerkingen: