Welkom op de Groentenhof

De Groentenhof is nu zestien seizoenen onderweg, sinds mei 2007. De blog vertelt over het reilen en zeilen, wel en wee. Er komen onderwerpen aan de orde die van belang zijn voor de biologische teelt.

zondag 26 augustus 2012

voortgang week 34 (2012)

Deze week atalanta vlinders op de Valeriaan. Foto's volgen.

Najaar komt. Oogst van pompoenen en pastinaken kondigt het aan. Menige klant heeft het daar toch moeilijk mee. Ik vind het najaar bijzonder; na de oogst keert op het land, op de Groentenhof de rust terug.

Donderdag 23 augustus, oogsten, en bestellingen verzamelen.

Winters in Nederland zitten er altijd tussen in. Ze zijn vooral nat, kil en duren lang; het dooit alsmaar.
Laatste zaaisels van dit seizoen zijn de afgelopen week gezaaid; laatste fase van het seizoen 2012. 

Onverwachts toch nog veel sperzie- en snijbonen geoogst. Je weet het dus nooit. Soms staan de gewassen er prachtig bij en valt de oogst tegen; en soms is het andersom. Het is niet anders.

Hoosbuien vannacht, hollen of stilstaan. De nateelt vraagt alleen om een beetje nazomer. Ja, dat zou heerlijk zijn ..... raapstelen, radijs, rucola, veldsla, winterpostelein en wat spinazie ......

Zaaibedden, inzaaien en voorbereiden; het kan nog net ......

Volgende week bouw ik de kweektunnels op. Als ik daarin sla zaai, kan er in november kropsla geoogst worden. Sowieso zaai ik veldsla. De winter door sukkelen, dat is de kunst. De laatste jaren lukt dat aardig. Winterpostelein en veldsla kunnen de hele winter geoogst worden. Wanneer het heel streng vriest, dek ik de tunnels met een vliesdoek af. 

Geen opmerkingen: