Welkom op de Groentenhof

De Groentenhof is nu zeventien seizoenen onderweg, sinds mei 2007. De blog vertelt over het reilen en zeilen, wel en wee. Er komen onderwerpen aan de orde die van belang zijn voor de biologische teelt.

woensdag 8 mei 2013

beregenen

Ook dit voorjaar kun je als tuinder van de 'kouwe' grond niet zonder beregening. In 2011 was er sprake van grote droogte. Het voorjaar was uitzonderlijk warm.


Honda WX10 in bedrijf ... 
...de groene slang voert water uit de sloot aan, de gele brengt het water naar de akker. 

In mei stond ik toen voor het dilemma: stoppen of een motorpompje kopen. Tja, 450 euro is voor de Groentenhof een flinke investering. Ik koos voor een motorpompje. Het bleek een goede keus. De omzet dat jaar was tot nu toe het hoogst!

Verleden week heb ik het machientje van stal gehaald. Na een beetje sleutelen sloeg het Honda motortje snel aan. Daar heb ik plezier van. Als apparaten het gewoon weer doen.


Een rechthoekige tuinsproeier werkt op de Groentenhof het meest efficiƫnt.

De akkers zijn rechthoeken vandaar. Een cirkelsproeier geeft 4 waterloze hoeken.

Na circa 20 min beregenen stop ik. Ruim een kwartier later nog eens 20 min. In die 40 min is er dan 5 mm water gevallen. Dat komt overeen met een regenbui (= 5 lt water per vierkante meter).

Afhankelijk van het gewas en de droogte wordt er langer beregend. Pauzes inlassen is van belang. De teeltaarde krijgt de tijd om het water op te nemen. 

Geen opmerkingen: