Welkom op de Groentenhof

De Groentenhof is nu zestien seizoenen onderweg, sinds mei 2007. De blog vertelt over het reilen en zeilen, wel en wee. Er komen onderwerpen aan de orde die van belang zijn voor de biologische teelt.

woensdag 15 mei 2013

voortgang week 19 (2013)

De droogte lijkt voorbij ... het pompje weer opgeborgen. Er is de afgelopen week hard gewerkt. Paul drie dagdelen, Marijke en Maarten zaterdag. Ja, dan schiet het op.

En dat kwam goed uit. Deze week koos het onkruid ook voor de aanval. Een teken dat het weer buiten groeizamer wordt.


Zwartebessenstruiken, tijdig beschermen, anders blijft er geen bes over!

Paul verzorgt de bessenstruiken. Nadat de onderbegroeiing gemaaid is, wordt de bodem bedekt met een laag oud gras. Het oude gras belemmert de afgemaaide kruiden en composteert vanzelf.

Ook heeft hij de jonge uitlopers gesnoeid. Het gaat er nu om dat de struik vrucht zet. De volgende stap is het tijdig beschermen van de bessen. Ik zou daarmee volgende week al willen beginnen. De tijd gaat snel.

Dit jaar wil ik dat de bessenstruiken vrij onder het net komen te staan. Anders gaan de duiven er gewoon boven op zitten. Op die manier brengt dat volk nog flinke schade toe.

Zwartebessensap, ik ben er verslaafd aan, heerlijk. Tegen die tijd volgt er nog wel een recept.


De Groentenhof idylle, met plastic gieter ... en de beukenhaag loopt lichtgroen uit ...  

Verleden week (19) is de verkoop voorzichtig begonnen ... met een 'totaal' pakket. Al met al heeft de Platte Peterselie de winter glansrijk doorstaan. De smaak is goed en zacht, het smaakt naar peterselie. Verder was er onder andere radijs, rabarber, raapstelen en bosuitjes. Niet spectaculair, maar ik geniet van de smaak en versheid ...


Zaterdagmiddag, einde dag, pauzeren met een biertje; Scruffy - de bovenste beste - onder mijn stoel 
(Rechts ziet u nog een stukje schoen).

Op Hemelvaartsdag is hij naar de barbier geweest. Het wordt stil en donker om hem heen. Hij wordt oud, doof en blind. Soms springen de tranen me in de ogen. Omdat hij ook zo alle donders trouw is. Ik weet wel dat hij een hond is, en niet anders kan ... maar hij is altijd bij me, hij loopt nooit ver weg.

Alle foto's zijn gemaakt op zaterdag 11 mei door Marijke Langeveld. Mijn dank!

Geen opmerkingen: