Welkom op de Groentenhof

De Groentenhof is nu zestien seizoenen onderweg, sinds mei 2007. De blog vertelt over het reilen en zeilen, wel en wee. Er komen onderwerpen aan de orde die van belang zijn voor de biologische teelt.

maandag 29 juli 2013

voortgang wk 27, 28, 29 en 30 (2013)

Vooruit, deze ene keer is het me niet om de bolgewassen te doen.


Patricia ... "De zon ... heb ik niet meer nodig, omdat jij aan mijn hemel staat ..."

Op de foto beneden gaat het wel om de sjalotten en uien . Beetje rommelige foto. Totdat bleek dat hij daar zit, linksonder. Hij zal er niet zitten. Hij bespiedt de fotograaf. Hij ziet niet zo veel meer ... Scruffy ... mijn bovenste beste ... hij is altijd bij me. Zo vaak duwt hij zijn snuit tegen me aan.


Scruffy (kiekeboe), uien (Sturon) en sjalotten (Red Sun). 

Door de bolgewassen aan het loof op te hangen droogt de hals - deel tussen bol en bladeren - snel. Dat voorkomt rotting. 

Er wordt hard gewerkt op de Groentenhof. Deze dagen ga ik de nateelt voorbereiden. Andijvie en groenlof zijn uitgeplant.
De nateelt begint in augustus. Er  kunnen nog veel gewassen gezaaid worden. Een bericht volgt ... tijd is er te weinig ...


Afgelopen week kolen uitgeplant: Groninger spruitkool, Savooie kool (Bloemendaalse Gele) ook wel slobberkool genaamd, en boerenkool (Westlandse Winter).

Dankzij de vrijwillige hulp van Paul, Ton, Maarten en Marijke nemen de mogelijkheden toe. Dit jaar is ons alleen de prei (Blauwgroene Herfst) door de vingers geglipt. Ja jammer. Het koude voorjaar krijgt de schuld ...  

Geen opmerkingen: