Welkom op de Groentenhof

De Groentenhof is nu zeventien seizoenen onderweg, sinds mei 2007. De blog vertelt over het reilen en zeilen, wel en wee. Er komen onderwerpen aan de orde die van belang zijn voor de biologische teelt.

maandag 30 september 2013

fruit van Duivenvoorde (1)

Bij oude boerderijen ligt een boomgaard. De boerderij schuin achter de Groentenhof staat leeg. Het fruit komt het landgoed Duivenvoorde toe. De boerderij staat te koop.


Rijkdom ... pracht en praal, parels hangen aan twijgen ...
... overvloed ... voedsel ... fruit ... 

De vraag was of ik op de Groentenhof appels wilde verkopen. Ja, klanten vragen regelmatig naar fruit.

Het gaat voornamelijk om appels, en ook zoete appels, dat zijn appels om te stoven. Vroeger werden dat soort appels gedroogd. Misschien later ook nog stoofperen?

Wat zijn de appelrassen en vallen ze in de smaak? Geen idee.


'Valappels' rapen. Lisette, Peter en op de voorgrond Siep (vrijwilligers van het landgoed).

Hoogstam, mooie bomen, maar het heeft een keerzijde. De appels hangen hoog. Je komt er gewoon niet bij. Dan maar flink schudden. Niet te lang anders vallen de appels op elkaar.

De houdbaarheid van geplukte appels is natuurlijk beter. Vroeger thuis gingen we er wel met een groot laken of met een net onder staan. Een emmer omgekeerd op het hoofd. Want ja, het viel Newton al op dat een appel ijlings naar beneden valt ...


Jan in de bomen ... appels plukken ... de hoogste kwaliteit ...

En zoals altijd is mijn smaak niet toonaangevend. Zelf houd ik nogal van 'wild' fruit, beetje zuur mag.
Evenzo dien ik keer op keer mijn inschatting van de economische waarde van biologisch geteelde groenten en fruit naar beneden bij te stellen. Dat went nooit.



Afijn, de liefde voor mijn (teelt)aarde is en blijft groot. 

Geen opmerkingen: