Welkom op de Groentenhof

De Groentenhof is nu zestien seizoenen onderweg, sinds mei 2007. De blog vertelt over het reilen en zeilen, wel en wee. Er komen onderwerpen aan de orde die van belang zijn voor de biologische teelt.

zondag 23 februari 2014

eind februari 2014

Als de zon schijnt, loopt lief voorjaar vrolijk het land op, eventjes maar. Winter is niet langs geweest; haat-liefdeverhouding, winterweer hoort er wel bij. Deze week heb ik lente gevoeld ...


Najaarsknoflook Vallelado; de tenen zijn  op donderdag 3 oktober 2013 uitgeplant.

De knofloken staan er frisgroen op. En dat stimuleert mij. En ja, onkruidvrij houden en regelmatig beluchten helpt de planten vooruit ...


Er zijn voor- en najaarsrassen te koop, beide hebben voor- en nadelen. Leest u maar bij Carel Bouma. De laatste jaren teel ik zowel Vallelado als Flavor. Omdat ik op natte zandgrond zit, zet ik de knoflook altijd op ruggen.


Het pootgoed is binnen. 

De bollen - uien (Sturon), voorjaarsknoflook (Flavor) en sjalotten (Red Sun) - zijn inmiddels uitgeplant. De aardappels volgen. Wanneer het weer mild blijft, zijn de Frieslanders (aardappels) deze week aan de beurt. Je moet het ijzer smeden als het heet is, en daarmee basta! Als er nog vorst komt, pech gehad ...


Geriefhout, palen voor de peulvruchtenkooi worden op lengte gezaagd.

Na een jaar of drie, vier moeten de palen vervangen worden. De oogst van Haagwijk. Met dank aan de buitenmedewerkers van het landgoed Duivenvoorde. 


Geen opmerkingen: