Welkom op de Groentenhof

De Groentenhof is nu zestien seizoenen onderweg, sinds mei 2007. De blog vertelt over het reilen en zeilen, wel en wee. Er komen onderwerpen aan de orde die van belang zijn voor de biologische teelt.

maandag 28 juli 2014

vrijwillig

"Wat ligt de tuin er verzorgd bij." De opmerking hoor ik steeds vaker van klanten en bezoekers van de Groentenhof. Het valt dus op.


Teeltbedden, akker C (links) voorgrond, andijvieplanten, Platte Peterselie, Sperziebonen, wortelen en prei; akker B (rechts) voorgrond prei, daarachter winterwortelen, weer prei (met de klok mee), opnieuw winterwortelen, zomerwortelen en witte kool.

Ton, Paul, Remke en Maarten werken regelmatig mee om de tuin op orde te houden. Afgelopen vrijdag kwam Marijke ook opdraven, met dochter Frida van drie maanden. Wat een moppie! Het resultaat ziet u op de foto's: de tuin, een plaatje. Als het zo doorgaat wordt de Groentenhof een gelikte, biologische modeltuin!?

Eerst nog maar een plaatje ...


Links van de opening in de haag akker B, rechts akker A. Op de voorgrond pastinaken (Tender en True!), daarachter een bed met sperziebonen Saxa, Cylindra (rode biet) en zo verder van alles ...

Er wordt intensiever geteeld. Het is opletten, de hoeveelheid compost is beperkt. Dankzij wagens vol oud gras van Duivenvoorde zaai ik de laatste jaren geen groenbemester.

Mensen helpen vrijwillig. De arbeid geeft voldoening, natuurlijk wordt de b-keus verdeeld ...


De oogst: sperziebonen (Saxa) in verzamelzak.

De tuin zou veel wildernis geweest zijn zonder hulp. Daar ben ik me van bewust, alleen red ik het bij lange na niet. "Een geweldige oogst ... ik weet niet waar ik dit allemaal aan te danken heb ...?", vrij naar Maarten 't Hart. Ik blijf het uitkramen ...

Geen opmerkingen: