Welkom op de Groentenhof

De Groentenhof is nu zestien seizoenen onderweg, sinds mei 2007. De blog vertelt over het reilen en zeilen, wel en wee. Er komen onderwerpen aan de orde die van belang zijn voor de biologische teelt.

zondag 24 mei 2015

2015 mei, van alles

Het gaat maar door ... ik zou ook merel eieren kunnen verkopen. Ze worden naast de toonbank gelegd. Verser kan niet.


Vijf eieren (foto, woensdag 13 mei). 

En familie winterkoning zit weer in de schuur te blèren. Ouders vliegen af en aan. Ze hebben opnieuw gekozen voor een bundel netten.



Winterkoning vertrouwt het niet helemaal. Kleine insecten in zijn bek.
(foto, donderdag 21 mei).

Het zijn huis-, tuin- en keukenvogels. Er vliegen natuurlijk ook jonge koolmezen rond. De dieren brengen leven in de brouwerij. Op de Groentenhof scharrelen ze hun kostje bij elkaar.


Ondertussen bij de buren. In de rechter doos 'perssinaasappelen' zit ma merel te broeden (foto, woensdag 13 mei). 

Drie dagen later, zaterdag 16 mei. De eieren waren helemaal niet vers ... ook een groenteboer verkoopt u wel eens knollen voor citroenen.


Drie jongen. Het valt op, dat de lege eierschalen verwijdert zijn (foto, zaterdag 16 mei).

De aardbeiplanten zien er gezond uit en bloeien overvloedig. Dat is trouwens niet zo gunstig. Veel kans op kleine aardbeien. Afijn, eerst maar eens oogsten, over twee, drie weken is het zo ver ... er over klagen kan altijd nog ...


Aardbeiplant in bloei (foto, vrijdag 15 mei).

Het gaat maar door ...


Vier jongen, alles schoon opgeruimd (foto, zondag 17 mei).

In mijn huis (flat, drie hoog, trappen) vond vriendin zo'n ding. Het bewoog toen het opgepakt werd. Tot haar grote schrik, heel eng! Wat of dat was, was de klemmende vraag?


Toevallig wist ik het en ik vond er deze week ook weer eentje op de Groentenhof.

Pop van pijlstaart vlinder, een ligusterpijlstaart wel te verstaan. Het zijn nachtvlinders. Ik vind ze regelmatig in de teeltaarde. Liguster staat er genoeg. Haag met de buren en achterin, in de houtwal voor het weiland.


In de tussentijd maak ik ook nog een paar bestellingen klaar. Ach, veel drukte maak ik niet ... (foto, donderdag 21 mei). Ze groeien als kool.

Leven, het gaat maar door. Drama, ik besef dat het lichaam vergankelijk is. Maar het leven is onvergankelijk. Het gaat maar door ... en nu ik dit weet, krabbel ik later gewoon weer overeind ... vanzelfsprekend is het niet ... maar het leven gaat door ...

Geen opmerkingen: