Welkom op de Groentenhof

De Groentenhof is nu zestien seizoenen onderweg, sinds mei 2007. De blog vertelt over het reilen en zeilen, wel en wee. Er komen onderwerpen aan de orde die van belang zijn voor de biologische teelt.

donderdag 3 mei 2012

aardbeien en winterkoninkje

Wat hebben aardbeien en winterkoninkje met elkaar van doen?

Winterkoninkje heeft de strijd om de schuur met roodborst gewonnen. Winterkoning is klein, daardoor kan hij altijd wel ergens naar binnen wanneer de schuurdeur dicht zit. De holten van het golfplaten dak zijn al voldoende.

Verleden week vloog hij steeds zenuwachtig om mijn hoofd.  Het leek alsof ik in de weg zat. Mag ik ook eens even pauzeren?
Vlak boven mijn hoofd hangt een bundel netten. Met de netten worden de aardbeien binnenkort beschermd. Winterkoning heeft de bundel op het oog, daarin bouwde hij een nest.

Mijn bureau met directeurszetel, nu nog een iPad. 
Daarboven de kluwen netten waarin familie winterkoning nestelt

De afgelopen dagen worden kleine insecten aangevoerd. Eerst dacht ik dat hij ook aan mij ging uitdelen. Nee, ijlings verdween hij in de bundel. Ik hoorde zacht getjilp. Het vrouwtje zit nog op het nest. Er is enige communicatie. De biogroenteboer zit vreselijk in de weg.

Punt is dat de aardbeien in bloei staan. Over een paar weken is er bescherming nodig. Dan wil ik de netten gebruiken. Merels en lijsters oogsten 's-morgens al heel vroeg. Wie het eerst komt, wie het eerst maalt. Nou ja, komt tijd, komt raad.


P.S. Winterkoninkjes mannekes laten het er niet bij zitten zeg. Heeft u het gelezen? De schavuiten ...

Geen opmerkingen: