Welkom op de Groentenhof

De Groentenhof is nu zeventien seizoenen onderweg, sinds mei 2007. De blog vertelt over het reilen en zeilen, wel en wee. Er komen onderwerpen aan de orde die van belang zijn voor de biologische teelt.

zondag 27 mei 2012

voortgang week 21 (2012)

In plaats van 2012 typte ik per ongeluk 2212 in.
Nou ja, dan zal ik hier wel niet meer zitten, of ben ik misschien bijna weer terug, of wat dan ook. Het leven zal voortduren. Dat weet ik zeker.

Het weer is omgeslagen. Van het ene uiterste naar het andere. Wat mij betreft kan het niet warm genoeg zijn. Tjonge, wat had ik genoeg van die kou en nattigheid. Kortom, heerlijk zomer !

Wat voor de doperwten geldt, geldt natuurlijk ook voor de tuinbonen; 
hoe lekkerder ik ze vind des te mooier de plant. Ziet u wel?

Bijna iedereen vraagt wat er aan zit te komen en wanneer er nieuwe aardappelen zijn. Ik verklap niets, je bent pas zeker als de oogst binnen is.

De oogstverwachting is net zoiets als de weersverwachting. Onzeker.
Enfin, iedere profeet voorspeldt graag, dat is zijn vak. Daarvoor doe ik niet onder. Dat begrijpt u.

Over twee weken (vanaf 10 juni!?) de allereerste doperwten, vanaf 17 juni nieuwe aardappelen en tuinbonen. Nog even volhouden dus.


Volgende week is er sla; de eerste kropjes van de kouwe grond dit seizoen;
ze nemen hun tijd. 

Een voorjaarsslade is niet te versmaden: 
beetje vers gesnipperde knoflook(stengel), lente-uitje, naar verkiezing platte peter, verse koriander of tuinzuring.
Aardappelen (friet) met Lavas (maggiplant) smaakt heel goed, ook lente-uitjes krikken de laatste ouwe aardappelen nog wat op.



Geen opmerkingen: