Welkom op de Groentenhof

De Groentenhof is nu zestien seizoenen onderweg, sinds mei 2007. De blog vertelt over het reilen en zeilen, wel en wee. Er komen onderwerpen aan de orde die van belang zijn voor de biologische teelt.

dinsdag 30 mei 2017

2017 kippen (4)

De kippen leggen eieren van goud. Kleine eieren, goudeitjes. Ze smaken erg lekker. Zijn ze ook te koop? Ja, doe mee aan de ludieke actie en reserveer één of meer eitjes.


Familie Goudei, was getekend IPAK
Maar op wie lijkt toch het kuikentje met die doordringende, bebrilde, uilen oogjes en dat lange, scherpe snaveltje.


Voor het scherts bedrag van een euro per stuk proeft u een goudeitje. Wanneer u allemaal meedoet en de kippen gewoon door blijven leggen, spelen we dit jaar wellicht kiet. Heus, u betaalt geen cent teveel hoor! Dat proeft u.


Eigenlijk wel knus. Als het weer aangenaam is, 
eet ik hier nu mijn middagboterham.

Verleden week zaterdag hebben we de kippenren vergroot. Volgens mij hebben de kippen het prima naar de zin. Ze zijn rustig en tam.
Afgelopen week bleef ik 's-avonds op de tuin om te beregenen. Vrijdagavond heb ik er ook mijn potje gekookt. Jammer dat ik het zout vergeten was. Als je flink zweet heb je zout nodig. Anders word je zo wee.


Grote kippenren. Maar wat nu? Rond zeven uur, geen kip meer te bekennen. 

Ik verbaasde me. Want ik dacht altijd, dat met de kippen op stok gaan, betekent dat je omstreeks zonsondergang naar bed gaat. Maar dat blijkt helemaal niet zo. Mijn kippen gaan echt met de kippen op stok. 

Afijn, de hennen leggen gemiddeld om de dag een ei. En de haan doet ook zijn best. Ik vind het prachtig. Ze doen waarvoor ze aangenomen zijn. Het onkruid wordt binnen de perken gehouden.

(Alle berichten over de kippen overzichtelijk bij elkaar? Klik dan onderaan de blog op het label 'kippen' ...)

Geen opmerkingen: