Welkom op de Groentenhof

De Groentenhof is nu zeventien seizoenen onderweg, sinds mei 2007. De blog vertelt over het reilen en zeilen, wel en wee. Er komen onderwerpen aan de orde die van belang zijn voor de biologische teelt.

maandag 22 mei 2017

2017 telen (5)

Teler van de kouwe grond, en in elk seizoen lijkt het, alsof ik opnieuw het licht zie. Ja, ik klaag steen en been, over schraal en wisselend weer. En bijna alles wordt afgevreten. En dan bloeit er in de ruigte langs de dwarsgreppel gewone ereprijs. Het blauw, dat ik zie, legt geen foto vast.


Gewone ereprijs (Veronica chamaedrys).


Eerste week van mei een klapper: nachtvorst. Daar kunnen aardappelen en zeker ook Frieslanders niet tegen.
Op dit moment aard ik de Raja en Ditta's aan. Ze hadden weinig schade, doordat de akker waarop zij groeien minder open ligt. Ik hoop dat de Frieslander zich herstellen?


Kommer en kwel, vorstschade Frieslander (akker D ligt tegen het weiland).

Eerste zomerwortelen zijn deze of volgende week oogstbaar. De foto hieronder, van begin mei, lijkt een onderwater opname. Nevel zweeft en druppels water hangen aan tunnelfolie.


Weelderig wortelloof in kweektunnel.

Het 'schoon' houden van de bolgewassen - uien, sjalotten en knoflook - is belangrijk. De kunst is om het onkruid af te grazen. Bolgewassen wortelen ondiep. Schoffelen, beluchten of onkruid trekken beschadigt gemakkelijk de wortels.


Uitjes staan er fris en 'schoon' op (binnenkort bosuitjes oogsten). 
De teeltaarde is droog. 

Geen opmerkingen: