Welkom op de Groentenhof

De Groentenhof is nu zeventien seizoenen onderweg, sinds mei 2007. De blog vertelt over het reilen en zeilen, wel en wee. Er komen onderwerpen aan de orde die van belang zijn voor de biologische teelt.

maandag 13 oktober 2014

op bezoek

Ja, zeuren: tijd gaat snel. Het is woensdag twee weken geleden dat Paul en ik op bezoek gingen bij de Stadstuin Rusthout in Leidschendam.

Klaske Montizaan (Hart voor voeding) is al weer een paar jaar klant bij de Groentenhof. Zij heeft verstand van natuurvoeding. Ja "Hart voor voeding", wat wil je? Bovendien begeleidt zij vrijwillig de moestuinders op de Stadstuin. Zo ontstond het idee om eens bij elkaar op bezoek te gaan.

Een vrolijke boel. De zon scheen. Bezoekers zaten gezellig op het terrasje en genoten van het prachtige weer.


Vrijdag, 10 oktober, Groentenhoflaantje, Scruffy, mijn Bovenste Beste, mijn ouwe dibbes.  


Het verbaast me steeds weer hoeveel mensen er bereid zijn om de handen uit de mouwen te steken. De stadstuin is nog niet helemaal klaar. De plannen zijn er. En wat er te zien is, ziet er goed uit.

Een moestuin is natuurlijk nooit klaar. Je begint elk jaar opnieuw. Nou ja, bijna opnieuw.

Leuk - vooral smakelijk - vond ik dat er met allerlei onbekende groenten en kruiden geƫxperimenteerd wordt. Welke? Ik ben ze al vergeten. Gaat u er zelf maar eens proeven ...

Zo gevarieerd mogelijk eten - groenten en kruiden - stimuleert de hersenen. Daar wordt je slimmer van ... lekker toch!? Nu begrijp ik veel beter waarom ik zo ... ach, laat maar ...

Twee dagen later begon Paul voorzichtig over een kruidentuin op de Groentenhof. Het neemt veel tijd. Mijn zegen heeft hij natuurlijk.
Op de Groentenhof worden de 'eenvoudige' groenten geteeld. Het gaat om grotere hoeveelheden. De groenten vergaren hier wel volop smaak.


Knolvenkel (Fino) in bloei (als Dille!) ... zaad winnen?

Een ding zit me enorm dwars. Ja, hij daarboven, Scruffy, mijn Bovenste Beste, mijn dier, moest in de auto blijven zitten, mocht niet mee naar binnen, mocht de stadstuin niet betreden. Onbegrijpelijk, de betutteling. Nederland munt stilaan uit in het opleggen van regeltjes, waar vooral een ander zich aan moet houden. Handhaven, dus ... bah!

Geef iedereen het voordeel van de vrijheid. Verreweg de meeste honden en hun baasjes zijn vooral vredelievend. Altijd samen op pad. Dat betekent veel meer aanloop; en ja zeker, ook wat meer leven in de brouwerij.

Voor elk probleem is er een oplossing. Soms gewoon laten begaan en niet snateren. Laat dat maar aan de Kaapse eenden over.


Zoete zomerwortels; dit jaar een bulk gewas ... 

Geen opmerkingen: