Welkom op de Groentenhof

De Groentenhof is nu zeventien seizoenen onderweg, sinds mei 2007. De blog vertelt over het reilen en zeilen, wel en wee. Er komen onderwerpen aan de orde die van belang zijn voor de biologische teelt.

donderdag 16 maart 2017

2017 Jack (1)

Hiep, hiep hoera. Ruim een jaar Jack op de tuin. En alles wat m'n 'ouwe dibbes' deed, doet Jack hem na. Soms kan ik het niet geloven. Zijn snuit raakt mijn kuiten. We lopen samen over de paden.


Het graf van Scruffy.




Zijn opvolger; Twee van dezelfde.

Jack vraagt natuurlijk veel meer aandacht. In mei wordt hij pas vier. Hij daagt uit, speelt graag, beetje klieren (houd ik ook van), werkt hard (en begrijpt niet waarmee ik druk ben). Hij komt vaak genoeg snuffelen. Bijvoorbeeld wanneer ik uitjes plant. Een grote teleurstelling. Wat een lucht. Geur van veldmuizen heeft zijn belangstelling.


lucht happen
...
en weer ondergronds ...


Inmiddels zet Jack composthopen en teeltbedden om. Een veldmuisje heb ik hem nog niet zien verschalken. Gezien zijn graafvermogen komt dat nog wel.


Hier heeft hij de rabarberstronk (rechts) 'vrij' gezet; 
nu eerst even snuffelen ...

We hebben besloten om Jack maar een beetje te laten rommelen op de tuin. Veldmuizen worden vlot een plaag. Al die lekkere wortel- en knolgewassen netjes op een rij. Ook al een torenvalk gehoord en gezien.


Op gezette tijden heel belangrijk: wacht houden.

Over de afgedekte bedden sprint hij naar de weg of naar achter. Vogels in de lucht worden afgeblaft. Hoe krijg ik hem weer bij de les? Over paadjes lopen dus ... het zal even wennen zijn ... maar hij is de beste. Ja, mijn bovenste beste.

Geen opmerkingen: